top of page

“Teoksia vuosien varrelta” - taide auttoi

Taiteen tekeminen on auttanut Silja Sallista käsittelemään vakavaa kiusaamiskokemusta. Nyt hänellä on oma näyttely Hervannan kirjastossa.

Koulukiusaaminen – oikeammin kouluväkivalta - on edelleen surullisissa määrin tavallista. Sitä tapahtuu päivittäin kouluissa niin oppilaiden kuin opettajienkin taholta.

Milla Zuev

10.4.2024

Seitsemäsluokkalainen Silja Sallinen on kokenut kouluväkivaltaa fyysisellä tasolla toisen oppilaan taholta ja henkisellä tasolla erään Pohjois-Hervannan koulun opettajan taholta. Kokemuksen käsittelyyn on auttanut taide, ja nyt Sallinen onkin pystyttänyt oman taidenäyttelynsä Hervannan kirjastoon.

Näyttely on nimeltään Teoksia vuosien varrelta, ja sen juuret ovat korona-ajassa.

– Asuimme tuohon aikaan Helsingissä. Silja oli yksinäinen ja koulukiusattu. Hän purki ajatuksia taiteeseen. Taide on auttanut käsittelemään kokemuksia, kertoo Siljan äiti Iiris.

Silja kertoo pitävänsä eniten eläinhahmojen piirtämisestä, mutta harjoittelevansa piirtämään ihmisiäkin.

Kiusaamiskokemus

– Opettaja arvosteli kaikkea, mitä Silja teki, eikä koskaan sanonut mistään asiasta mitään hyvää. Siitä tämä näyttelyajatuskin lähti, että Silja saisi onnistumisen kokemuksia ja ihmisiä katsomaan teoksiaa, kertoo Iiris.

Kiusaaminen jatkuu edelleen, mutta pienemmässä mittakaavassa. Asiaan on yritetty puuttua.

Taiteen lisäksi Siljaa on auttanut uusien ystävien löytäminen jääkiekkoharrastukse parista. Lisäksi hän on mukana koulun oppilaskunnassa sekä tukioppilaana. Tähän kuuluu esimerkiksi erilaisten tapahtumien järjestämistä, kuten Halloween-juhlia ja presidentinvaalien alla koulun varjovaalit. Myös musiikki ja rumpujen soitto ovat Siljalle tärkeitä voimavaroja.

Miten kiusaaminen loppuu?

Iiriksen mielestä tärkeintä kiusaamisen kitkemisessä olisi se, että koulujen aikuisilla olisi enemmän aikaa kuunnella lapsia. Lisäksi kuraattorin ja psykologin kanssa keskusteleminen sekä avun pyytäminen on äärimmäisen tärkeää.

– Muistan itse olleeni koulukiusattu, ja koulukuraattorista oli tuolloin paljon apua, koska hänelle pääsi juttelemaan. Tänä päivänä kaikki on niin resursoitua, että aikaa nuorille ei muka ole. Kaikki koulumaailmassakin on niin hektistä. Olisi tärkeää, etteivät aikuiset vaihtuisi kaiken aikaa. Tänä päivänä myös jokaisella opettajalla voisi olla psykologin tai kuraattorin taustaa, Iiris pohtii.

bottom of page