top of page

Hervannan kirjasto on jo monen unelmien kirjasto

Toiveita unelmien Hervannan kirjastosta kerättiin post it-lapuille. Kuva: Jasmiina Isotalus.

Jasmiina Isotalus, 31 vuotta, oli Hervannan kirjastolla Valkeakosken ammattiopiston kautta harjoittelussa puolen vuoden ajan. Työharjoittelunsa aikana hän laati palvelumuotoilun opintojen osana kyselyn “Unelmien Hervannan kirjastosta.”

Milla Zuev

26.6.2024

– Kirjastoissa palvelumuotoilu on niin olennainen osa toimintaa. Palvelut muotoillaan asiakkaan toiveiden mukaan. Valitsin tämän aiheen juuri siksi. Asiakaskysely tuntui hyvältä, luontevalta ja osallistavalta tavalta toteuttaa tämä.

Isotaluksen ajatuksena oli, että kirjaston asiakkaat saivat kirjoittaa post it-lapuille ajatuksiaan unelmien Hervannan kirjastosta. Moni vastaajista pitikin kirjastoa jo unelmana.

– Mielestäni eniten vastauksia tuli siitä, että ihmiset yleisesti arvostavat kirjastoa, ja myös siitä, missä muodossa palautteen sai antaa. Ihmiset pitivät siitä, että heitä kuunnellaan ja heidän toiveensa otetaan huomioon suunnittelussa. Palvelumuotoilu on juuri asiakkaiden huomioimista ja keskustelua heidän kanssaan, Isotalus pohtii.

Monipuolinen kokemus

Harjoittelu Hervannan kirjastossa oli Isotaluksen mukaan monipuolinen kokemus.

– Pääsin tekemään kaikkea, mitä kirjastovirkailijan työhön kuuluu. Asiakaspalvelua, aineistonäyttelyitä, satutunteja – kaikenlaiseen pääsi mukaan. Hervannan kirjastossa tekemistä oli monipuolisesti, Isotalus kehuu.

– Haikein mielin harjoittelusta sai lähteä. Opin paljon sellaista, mitä koulussa ei opeteta - tekemällä oppii niin paljon paremmin. Terveisiä Hervantaan, hyvää kesää ja hyvää jatkoa! Toivottavasti vielä saamme kirjastokissankin Hervantaan.

Unelmien Hervannan kirjasto -raportti

Kirjoittanut Jasmiina Isotalus.

Hervannan kirjaston harjoittelijan opinnäytetyönä oli toukokuun ajan käynnissä ”Minkälainen olisi unelmiesi Hervannan kirjasto?” -niminen asiakaskysely. Hervannan kirjastosaliin pystytettiin sermi, johon asiakkaat saivat kiinnittää post-it-lapuille ajatuksia ja ehdotuksia. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden toiveita ja tyytyväisyyttä kirjaston suhteen, sekä hyödyntää vastauksia mahdollisuuksien mukaan Hervannan kirjaston toiminnan ja palveluiden kehittämisessä.

Kyselyyn tuli vastauksia yhteensä 56 kappaletta, eli kirjaston toiminnasta ja palveluista ollaan Hervannassa kiinnostuneita. Eräs asiakas olikin ilahtunut yleisesti kyselystä ja kirjoitti lapulleen, että ”Kerrankin saa antaa palautetta muualla kuin netissä!”. Palautetta tuli monenlaista, mutta jotkin teemat ja ideat toistuivat useassa lapussa.

Kolmanneksi eniten Hervannan kirjaston kävijät toivoivat tiloihin kierrätyspistettä. Asiakkaiden toivetta on kirjaston henkilökunnan kesken pohdittu, mutta vilkkaassa kirjastossa vaihtohyllyn ylläpito ja tavaran laadunvalvonta osoittautuvat haastaviksi.

Kierrätyshyllyn edellä toiseksi eniten toivottiin Hervannan kirjastoon kahvilaa. Idea olisi teoriassa loistava, mutta käytännössä monimutkainen ja lähes mahdoton toteuttaa. Onneksi Hervannasta löytyy viihtyisiä kahviloita, joissa voi käydä nauttimassa kahvia ja lukemassa kirjastosta lainattuja kirjoja!

Kaikkein suurin osa kyselyn vastauksista olivat – rumpujen pärinää! – kehuja Hervannan kirjastosta. Eräs asiakas kirjoitti, ”Kirjasto on jo unelma” ja toisen mielestä Hervannan kirjasto on ”Parasta mitä verorahoilla voi saada!”. Kirjaston henkilökuntaa ja kirjaston nykyisiä palveluita, kuten hiljaista huonetta ja vaihtuvia taidenäyttelyitä kehuttiin kyselyssä.

Näiden kolmen suosituimman aiheen ohella toivottiin esimerkiksi lisää kirjailijavieraita ja musiikkiesityksiä, lisää henkilökunnan kirjasuosituksia, sekä seisomapöytiä opiskelua varten. Kysely tavoitti niin lapset kuin aikuisetkin, ja eräältä eläinrakkaalta lapsiasiakkaalta tulikin kyselyn hellyttävin toive – nimittäin kirjastokissa. Mau!

bottom of page