Hervannan Meriittitiili 2022 myönnettiin Tampereen Ratikalle

Meriittitiilen sai tänä vuonna Tampereen Ratikka. Huomionosoituksen otti vastaan Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysinsinööri Antti Haukka. Kuvat: Sirpa Koivu

Hervannan Meriittitiili annettiin tänä vuonna Tampereen Ratikalle osoituksena Ratikan suuresta merkityksestä Hervannan kehitykselle, vetovoimalle ja viihtyisyydelle sekä hervantalaisten hyvinvoinnille. Meriittitiilen saajan valitsee vuosittain Hervannan Tiedotusyhdistys ry.

Petri Pekkola

23.11.2022

Ratikka palvelee monenlaisia ihmisiä ja liikkumistarpeita Hervannan kaltaisessa monipuolisessa yhdyskunnassa, jossa heterogeenisen asukasyhteisön lisäksi ratikkaa käyttävät tuhannet opiskelijat ja tuhannet työssä käyvät kaupunkilaiset.
Hervantalaisten julkiset liikenneyhteydet ovat olleet hyvät jo pitkään, nyt Ratikka on nopeuttanut yhteyksiä Tampereen keskustan ja Hervannan välillä. Ratikka selkeyttää reittiä ja helpottaa vieraankin selviytymistä.
Sujuva liikenne on huomattu myös muualla kaupungissa ja lähikunnissa. Yhä useampi tamperelainen hyppää ratikkaan ja tulee tutustumaan Hervantaan, ja tytärkaupunki on tullut näin entistä tutummaksi myös muualla asuville.
Hervanta myös kasvaa vauhdilla. Yhä useampi haluaa muuttaa Hervantaan ratikkareitin varrelle nouseviin uusiin kaupunginosiin ja kortteleihin. Ratikka näkyy alueella siinäkin, että asuntojen arvo on alkanut nousta.

Matkustajat tyytyväisiä ratikkaan

Tampereen Ratikka aloitti liikennöinnin 9.8.2021 kahdella linjalla, joista linja 1 liikennöi keskustan eteläosasta Tampereen yliopistollisen sairaalan kampusalueelle ja linja 3 keskustan länsiosasta Hervantaan.
Matkustajamäärät ovat olleet kasvussa kaiken aikaa, ja asiakastyytyväisyys on ollut tutkimusten mukaan korkealla tasolla. Tästä kertovat niin kasvavat matkustajamäärät, asiakastyytyväisyys sekä kuluttajatutkimus. Ensimmäisen kerran 40 000 päivittäisen matkustajan rajapyykki ylitettiin toukokuussa 2022 ja syyskuun arkipäivän matkustajamäärä on parhaimmillaan lähennellyt jo 50 000 matkustajaa. Myös viikonloppuisin matkoja tehdään enemmän kuin aikaisemmin.
Ratikan asiakastyytyväisyyden keskiarvo on erittäin hyvä: 4,6 / 5 (lokakuu 2022). Asiakastyytyväisyyskyselyssä matkustajilta kysytään mielipidettä vaunun ja pysäkkien siisteydestä, matkustamisen turvallisuudesta, kuljettajan ajotavan miellyttävyydestä sekä aikataulujen noudattamisesta.
Myös kaikkien tamperelaisten suhtautuminen Ratikkaan on myönteistä. Jo kuudennen kerran toteutetun tutkimuksen mukaan syksyllä 2022 myönteisesti Ratikkaan suhtautuvia on peräti 87 prosenttia. Määrä on kasvanut 6 prosenttiyksikköä viime vuoden syksystä ja jopa 31 prosenttiyksikköä ensimmäisestä kuluttajatutkimuksesta vuodelta 2017. Samalla erittäin kielteisesti Ratikkaan suhtautuvien määrä on nyt 5 prosenttia kun vuonna 2017 heitä oli 23 prosenttia vastaajista. Tampereen Ratikka selvittää vuosittain Tampereen asukkaiden mielipiteitä kuluttajatutkimuksella.
Vuodesta 1979 lähtien vuosittain jaettu Hervannan Meriittitiili on huomionosoitus henkilölle, yhteisölle tai toiminnalle, joka on edistänyt merkittävästi hervantalaisten hyvinvointia ja viihtyisyyttä sekä tuonut Hervantaa erityisen myönteisesti esille Tampereen seudulla ja laajemmin maailmalla.
Meriittitiilen saajan valitsee Hervannan tiedotusyhdistys ry. Perinteen aloittivat aikoinaan Hervantakeskuksen yrittäjät ja siksi perinteeksi on muodostunut, että Meriittitiili luovutetaan Kauppakeskus Duon joulun avajaisissa.
Meriittitiili luovutettiin Tampereen Ratikalle 19. marraskuuta Kauppakeskus Duon keskusaukiolla.