top of page

Hervannan ratikkavarikkoa laajennetaan

Jo Hervannan varikkoa rakennettaessa varauduttiin raideliikenteen lisääntymisestä johtuviin laajentamistarpeisiin. Kuvituskuva

Hervannan ratikkavarikkoa on tarpeen laajentaa, mikäli Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien rakentaminen toteutuu. Raideliikenteen lisääntyessä uusilla rataosuuksilla tarvitaan lisää vaunuja.
Lisääntyvät vaunumäärät eivät kuitenkaan mahdu Hervannan nykyiselle varikolle.
Hervannan varikon laajentaminen sisältyy Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien hankesuunnitelmaan. Tampereen ja Pirkkalan valtuustojen päätöksiä hankesuunnitelmasta odotetaan 24.4.2023. Silloin ratkaistaan, aletaanko Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien toteuttamista suunnitella välittömästi hankesuunnitelman perään.
Tavoiteaikataulun mukaan toteutussuunnittelu valmistuisi syyskuussa 2024, jolloin rakentamispäätös voitaisiin tehdä lokakuussa 2024

Sirpa Koivu

22.3.2023

Lisää vaunuja ensi vuonna

Tampereen raitiotiellä, Pyynikintorin ja Lentävänniemen välillä aloitetaan liikennöinti tammikuussa 2025. Linja 1 liikennöi silloin Taysin ja Lentävänniemen väliä. Linjan 3 reitti muuttuu siten, että se alkaa kulkea Hervannasta Sorin aukiolle.
Vuorovälejä tihennetään muutosten yhteydessä. Hervannan linjalla kysyntä on isointa ja sillä vuorovälit lyhenevät kuuteen minuuttiin. Ykkösen vuoroväli on muutoksen jälkeen 7,5 minuuttia.
Tihentyvät vuorovälit ja uudet rataosuudet lisäävät vaunujen tarvetta. Tampereen Raitiotie Oy on tilannut liikennöintiin kahdeksan uutta raitiovaunua

bottom of page