top of page

Hervantajärvellä on vaarallinen kolariristeys

Asukasyhdistyksen jäsen kuvasi erään kolaritilanteen. Kuva: TA-asuntojen asukasyhdistys.

Hervantajärvellä Ruskontien ja Makkarajärventien kohdalla on vaarallinen risteys, jossa TA-asuntojen asukastoimikunnan mukaan sattuu kolareita harva se viikko.

Milla Zuev

13.3.2024

Asukastoimikunnan mukaan paikalla käy noin joka toinen viikko poliisi, paloauto ja ambulanssi, minkä lisäksi autoja hinataan, koska ne eivät enää lähde liikkeelle. Asukastoimikunta on kokouksessaan keskustellut ja tullut siihen tulokseen, että jo kansalaisvelvollisuus edellyttää vaikuttamista asiaan.

Miksi risteys on vaarallinen?

– Näkyvyys on yksi tekijä. Kun Hervannan valtaväylältä lähestytään Ruskontietä, ratikan alikulkusillan pleksisuojat estävät näkyvyyttä tullessa Hervannasta Ruskontietä kohti, asukastoimikunnasta sanotaan.

Ruskontiellä on myös erittäin vilkas liikenne, erityisesti päiväsaikaan. Erityisesti ruuhka-aikaan on erittäin hankalia tilanteita, koska ihmisillä on kiire ja syntyy pieniä rakoja, joihin yritetään ehtiä. Ruskontiellä ajetaan kovia nopeuksia ja siinä kulkee myös suuria täysperävaunurekkoja.

– Asuinalueemme on uusi ja rakentuu edelleen. Asuinalueelta päin liikennemäärä on koko ajan kasvanut sitä myötä, kun uusia ihmisiä on muuttanut. Kaiken aikaa tässä kulkee myös rakennustyömaiden liikenne - tänne tuodaan kaiken aikaa rakennustarvikkeita ja työntekijät kulkevat autoilla edestakaisin. Liikenne on todella ruuhkaista, asukastoimikunnasta sanotaan.

Kuinka paljon kolareita sattuu?

Asukastoimikunta on seurannut vierestä ja kuvannutkin paikalla tapahtuvia kolaritilanteita. Eräs asukas raportoi nähneensä pienessä ja sumppuisessa risteyksessä 7–9 kolaria, ja jopa kahdestakymmenestä kahdessa vuodessa on ollut puhetta.

– Kolaritilanteet eivät jää paikalle kovin pitkäksi aikaa, ne saattavat olla jo kahdessa tunnissa siivottu pois. Autot on hinattu ja ihmiset ovat lähteneet pois muilla kulkuneuvoilla. Viimeisten viikkojen aikana kolareita on kuitenkin tullut jopa kerran viikossa, asukasyhdistyksestä kerrotaan.

Mitä asialle voi tehdä?

Asukastoimikunta vaatii kaupungilta välittömiä toimenpiteitä, joilla kolarointi loppuu.

– Ei ole normaalia, että risteyksessä on näin tiheästi kolareita, asukastoimikunnasta sanotaan.

Tällä hetkellä sekä Makkarajärven asuinalueen puolelta, että Hervannasta Hervannan valtaväylää tulevien kohdalla on kolmiot. Asukastoimikunta ihmettelee, eikö paikalle ole mahdollista laittaa edes Stop-merkkejä. Lisäksi asukastoimikunnassa on pohdittu, ovatko nopeusrajoitukset Ruskontiellä kohdallaan ja voisiko sitä rajoittaa.

Ruskontie on etuajo-oikeutettu, ja sillä ajetaan helposti kovia nopeuksia. Hervannasta ja asuinalueelta päin tulevat puolestaan ovat jo tottuneet ajamaan hiljaista nopeutta, mutta näköesteet haittaavat ja aiheuttavat kolarointia.

– Olemme jopa miettineet, täytyykö tulla kuolonkolari, ennen kuin asiaan puututaan, asukastoimikunnasta sanotaan.

Tapaamisessa, jossa asiaa pohdittiin, oli yli 20 huolestunutta asukasta. Tässä on kuitenkin kyseessä vain yhden taloyhtiön asukastoimikunta, ja tilanne on varmasti muidenkin tiedossa asuinalueella.

Miten kaupunki vastaa?

Ari Vandell, kaupunkiympäristön ja liikennejärjestelmän suunnittelupäällikkö Tampereen kaupungilta kertoo, että asiasta on keskusteltu ELY-keskuksen kanssa, joiden väylä Ruskonkehä on.

– Esillä on ollut toimenpiteitä sekä päätien (Ruskonkehä) että Makkarajärvenkadun suunnassa. Muun muassa Stop-merkit ja nopeusrajoituksen alentaminen ovat olleet keskusteluissa. Suurin ongelma on puutteelliset näkymät kaiteiden ja ratikan sähköjohtimien suojapleksien takia. Pleksien läpinäkyvyys on ollut haasteellista talvella huurtumisen takia. Korvaavaa ratkaisua selvitellään, Vandell sanoo.

Kevyempiä toimenpiteitä risteyksen turvallisuuden parantamiseksi ollaan tekemässä kevään aikana.
Vandellin mukaan kaupunki ottaa asukasyhdistyksen huolen tosissaan.

– Ongelmat ovat kaupungilla ja ELY-keskuksessa hyvin tiedossa ja huoleen suhtaudutaan vakavasti. Nopeita toimenpiteitä pyritään tekemään mahdollisimman nopeasti. Liikenteen edelleen kasvaessa mietitään myös risteyksen liikennevalo-ohjausta. Rahoitusta ja aikataulua tälle ei vielä ole, Vandell sanoo.
Nähtäväksi siis jää, millä tavalla ja aikataululla kaupunki reagoi tilanteeseen.

bottom of page