Joogasta tuli elämäntapa ja rakas työ

Jooga tuli erottamattomaksi osaksi tamperelaisen Eeva-Maria Pasosen elämää jo 15 vuotta sitten.

Satu Lepistö

4.8.2021

Alun perin hän lähti hakemaan tunneilta rauhoittumista ja pysähtymisen taitoa. Ensimmäisen, helpon työväenopiston hathajooga-kurssin jälkeen kipinä oli sytytetty ja Eeva-Maria lähti innokkaasti kokeilemaan muitakin joogalajeja: esimerkiksi kundaliinijoogaa, astangajoogaa ja vinyasajoogaa.
- Eniten tykästyin dynaamisiin joogalajeihin ja vinyasajooga oli se, joka lopulta vei eniten mukanaan. Harjoitus oli dynaaminen ja fyysinen, mutta kuitenkin lopussa hermostoa ja mieltä rauhoittava, Pasonen sanoo.
Jooga vei Pasosen niin lujasti mukanaan, että joogakoulun ilta- ja aamutunnit tulivat tutuiksi.
- Nykyisin en ole enää niin aamuihminen, että minut saisi joogakoululle aamuviideltä, Pasonen nauraa. – Meditaationi on siirtynyt iltaan ennen nukkumaanmenoa.

Harjoitus muuttuu ja elää

Pasonen sanoo, että on kokeillut luultavasti jo kaikkia joogalajeja paitsi supjoogaa. Sekin menee testiin ehkä tänä kesänä. Oma harjoitus muuttuu koko ajan. Se pitää kiinnostuksen lajiin yllä.
- Huomaan kesällä tekeväni enemmän dynaamista vinyasajoogaa ja talvella siirryn huomaamattani rauhalliseen ja pitkiä venytyksiä sisältävään yinjoogaan. Kuuntelen kehoa ja teen harjoitusta sen mukaan, Pasonen pohtii.
Yksi Pasosen suosikeista on ilmajooga, jota harjoitellaan ilmajoogakankaan avulla. Pää alaspäin roikkuminen tekee hyvää selälle ja kankaan avulla saa aikaan hyviä venytyksiä.

Harrastus muuttui ammatiksi

Joogasta on tullut Eeva-Maria Pasoselle lopulta myös ammatti. Se on ollut sitä jo kymmenen vuoden ajan. Lisäksi Pasonen ohjaa Pilatesta, joka tukee hänen mukaansa hyvin joogaharjoitusta.
Työ on enemmän kuin työ, jooga on myös elämäntapa.
- Rakastan työtäni ja ryhmien ohjaamista. Kun ihmiset lähtevät tunneilta rauhallisina ja tyytyväiset hymyt kasvoillaan, se tekee minutkin onnelliseksi, Pasonen sanoo. – Jooga on nykyisiin jokapäiväinen asia. Aina ei tarvitse tehdä asana- eli asentoharjoitusta, sillä kävely metsässäkin voi olla joogaa, hän lisää.
Pasonen sanoo, että jooga sopii kaikille ja hyvin yhteen muidenkin lajien kanssa. Esimerkiksi seniori-ikäisille joogasta voi olla paljon hyötyä liikkuvuuden ylläpitoon ja lajikirjoista löytyy monelle sopiva laji.
- Helpoin tapa on aloittaa lempeällä hatha- tai yinjoogalla, jotka sopivat kaikille, Pasonen sanoo. – Nykyajan hektinen elämäntyyli tarvitsee jotakin rauhallista vastapainoksi ja joogatunneilta voi lähteä hakemaan kokonaisvaltaista tasapainoa ja kehon ja mielen yhteyttä.
Erityisesti se, että joogassa ei vertailla tai kilpailla, miellyttää Pasosta.
- Jokainen tekee omaa harjoitustaan kehon sallimissa rajoissa. Tunnille tullessaan ei tarvitse olla valmiiksi notkea tai tietyn kokoinen. Joogaan kaikki ovat tervetulleita, Pasonen sanoo.