top of page

Kattivarkaat riivaavat Hervantaa – Auton katalysaattori lähtee helposti rosvon matkaan

Mitättömän näköisestä pömpelistä on paljon hyötyä ja – sen puuttuessa – paljon harmia. Katalysaattori puhdistaa pakokaasusta haitallisia kaasuja sitomalla ne katalysaattorin sisältämiin metalleihin. Kuvituskuva.

Hervannassa ja muualla Tampereella on varastettu viime aikoina runsaasti autoista katalysaattoreita, kansankielisesti ”katteja”. Varkaat tunkkaavat auton ylös yön pimeinä tunteina ja rälläköivät katalysaattorin parempaan talteen. Romukaupasta katalysaattorista rosvot saavat 300–600 euroa.

Pekka Ohtokangas

8.2.2023

Rosvon uhriksi jäi myös Hervannan Sanomien lukija, jonka autosta rosvot veivät katalysaattorin lisäksi hyvän matkaa pakoputkea.
– Mukaan lähti myös lambda-anturi ja pidikkeitä. Korjaamon vakuutusyhtiölle lähettämä kustannusarvio oli 1800 euroa, lukija kertoo.
Viisihenkiselle perheelle auto on välttämätön. Rosvojen toiminnan tasosta kertoo jotain se, että perheen auto on miltei perheen makuuhuoneen ikkunan alla parkissa, eikä kukaan herännyt toimintaan.
– Varkaus oli tapahtunut varmaan alkuyöstä, sillä aamuun mennessä oli satanut lunta, eikä parkkipaikalla näkynyt ylimääräisiä jälkiä lumessa. Joko nukuimme todella sikeästi tai sitten varkaat olivat todella nopeita.
Poliisilta toivotaan yhteydenottoja tarkkaavaisilta kulkijoilta. Katalysaattorivarkaudet ovat hankalia selvittää, yleensä varkaudet selviää muiden rikosten ohessa tai epäilyttäviä ajoneuvoja tutkittaessa.
– Jos jotain toivoisin, niin että ihmiset ottaisivat virkavaltaan yhteyttä, jos kuulevat yöllä rälläköinnin ääniä. Ei siellä siihen aikaan kukaan autoaan korjaa, rikoskomisario Arto Partanen sanoo.

Silmät ummessa

Ilmiö ei ole uusi, varsinkin viimeiset pari vuotta katalysaattoreita on varastettu tiuhaan. Ei joka yö, mutta säännöllisen epäsäännöllisesti kuitenkin.
– Tämä tulee jatkumaan niin kauan, kuin katalysaattoreista saa rahaa ja on syrjäisiä parkkipaikkoja, joilla touhuta. Varkaat ovat jokseenkin ammattimaisia, joten heillä ei kovin kauaa kestä irroittaa katalysaattoria autosta, Partanen kertoo.
Varkauksia on hankala selvittää ja hankala estää. Katalysaattorit eivät ole sarjanumeroituja, joten varastettua ja laillisesti myytyä on hankala erottaa toisistaan.
– Suomessa romutetaan tuhansia autoja vuosittain, joten laillisia katalysaattoreita liikkuu. Tuntuma kuitenkin on, että jotkut ostajat ummistavat silmänsä varkauksille. Riippuu ostajan kokemuspohjasta, tunnistaako hän epärehellisesti hankitun katalysaattorin.

Kalliit metallit

Suomessa on verrattain vanha autokanta, joten otollisia autoja varkaudelle löytyy paljon. Uudemmissa autoissa katalysaattori on hankalammin irroitettavissa, vanhemmissa autoissa katalysaattori on keskellä pakoputkea. Katalysaattori on suhteellisen kallis osa autossa, johtuen katalysaattorin sisältämistä metalleista. Katalysaattorissa on platinaa, palladiumia ja rodiumia. Metalleista rodium on arvokkain, noin 300 euroa per gramma. Metallien tehtävä on imeä itseensä moottorista tulevat haitalliset kaasut, kuten hiilimonoksidin, typen oksidit ja hiilivedyt.
Varkauksia voisi hillitä älylaitteilla, kuten tallentavilla koelautakameroilla ja auton OBD- eli diagnostiikkaporttiin kytkettävillä OBD-lukijoilla, joissa on liiketunnistin. Tällaiset lukijat lähettävät omistajan älypuhelimeen viestin, jos autoa tunkataan. Suomessa on vaadittu 2000-luvun taitteen jälkeen valmistetuilta autoilta diagnostiikkaportit, tosin käytännössä portit löytyvät miltei kaikista 90-luvullakin valmistetuista autoista.

bottom of page