Kaupunkiseikkailu valtasi koulun
Näytelmässä esiintyivät Lumi, Selina, Julius, Mimmi, Hulda ja Veikka. Kuvat: Pekka Ohtokangas
Monialaiset oppimiskokonaisuudet auttavat lapsia ja nuoria oppimaan ja hahmottamaan kokonaisuuksia. Ahvenisjärven koululla opittiin monta asiaa leikin varjolla.
Pekka Ohtokangas
1.3.2023
Ahvenisjärven koululla on vilinää. Koulun luokkaan perustettu ravintola Mega Burgerissa valmistuu pizzoja, jotka kylläkin näyttävät ja maistuvat vähän pahvisilta. Ja hetkinen, täällähän on lapsia töissä!
Käynnissä on MOK-viikko, eli monialaisten oppimiskokonaisuuksien teemaviikko. Tänä vuonna teemaksi nousi Tampereen kaupungin perusopetuksen toiveesta arkkitehti Wivi Lönnin. Arkkitehti Lönnin innoittamina oppilaat loivat koulun sisälle kaupunkiseikkailun. Kouluun rakentui museo, ravintola, teatteri, puisto ja kirjasto, ja kohteissa on monenmoista osallistavaa toimintaa. Ravintolassa oppilaat tutustuvat työelämätaitoihin, rahaan ja asiakaspalveluun. Puistossa on liikunnallista tekemistä, museossa taas tutustutaan arkkitehtuuriin palapelien muodossa.
Osallisuutta
Oppilaat äänestivät kohteet kymmenestä vaihtoehdosta. Kirkkain voittaja oli museo. Oppilaat myös suunnittelivat kohteiden sisällöt sekaryhmissä, joihin kuului niin esikoululaisia kuin ykkös- ja kakkosluokkalaisia.
– Päivät suunniteltiin todella yhteisöllisesti, erityisopettaja Irene Mikkola kertoo.
– Oppilaat osallistetaan tekemään.
– Tässä toteutuu opetussuunnitelman henki, eli ei tehdä lapsille, vaan tehdään lasten kanssa, apulaisrehtori Riikka Lahtinen sanoo.
Tekeminen ei ole ”pelkkää puuhastelua”, vaan taustalla on aidosti opetussuunnitelmasta löytyviä tavoitteita. Nyt opeteltavia oppiaineita ovat kuvaamataito, matematiikka, liikunta, ympäristöoppi ja äidinkieli.
Viisaita ja rohkeita lapsia
Lapset oppivat leikin ohessa. Oppilaat ovat tekemisistään selkeästi ylpeitä.
– Nykyajan lapset ovat rohkeita. Kasvatuskulttuuri on muuttunut niin kotona kuin koulussa, Lahtinen sanoo.
Teatterissa jaetaan rooleja. Miltei jokaisen roolin kohdalla nousee käsiä. Hetkessä näytelmä on roolitettu ja hiiriperheen tarina voi alkaa. Oppilaat ottavat tekemisen vakavasti: välillä meinaa harmittaa, kun opettaja koittaa kiilata liian aikaisin loppuun kertojana. Tietenkin kauniin Hiiri-neidon ja rohkean Hiiri-pojan häät täytyy vielä näytellä!
Toisaalla on puisto. Puistossa on hieno esterata, jonka toteutuksesta vastasivat Rasse ja Mimmi.
– En uskaltanut edes toivoa näin hyvin onnistunutta rataa, Rasse intoilee.
– Teimme rataa kauan. Ei se ole kovin hankala, paitsi nauhat ovat, Mimmi kertoo.
Nauhat ovat lasereita, joiden välistä täytyy taiteilla kuin kissavaras konsanaan. Tai jos on ”pro-mies” – kuten Rasse – voi niiden yli loikata.
– Mietin asiat tosi tarkasti loppuun asti. Olen huomannut, että jos menee helpoimman kautta, niin saa usein katua, Rasse sanoo.
Viisaita sanoja 2. luokkalaiselta.
Viikko on ollut Mimmin mukaan mukava. Oppilaat valitsivat ajankohdaksi talvilomaa edeltävän viikon, jotta lomalle on kiva luisua. Viimeinen koulupäivä ennen lomaa meneekin ulkoillessa.
– Ehkä tällaisia viikkoja pitäisi olla useamminkin, Mimmi sanoo.
Lahtinen antaa viikon onnistumisesta paljon kiitosta opettajille.
– Tähän on panostettu paljon, arvostan, että opettajat ovat nähneet vaivaa!
Tasavertaisuutta
Sekä Mimmi että Rasse menevät seuraavana vuonna musiikkiluokalle. Ahvenisjärven Pohjois-Hervannan koulussa on musiikin painotusluokka.
– Nykyisistä kakkosluokkalaisista noin puolet päätyivät valitsemaan musiikin painotuksen. Näillä näkymin musiikkiluokasta tulee rinnakkaisluokkaa isompi, vararehtori Lahtinen sanoo.
Painotusluokista on ollut viime päivinä mediassa keskustelua. Lahtinen pitää Tampereen kaupungin tavasta lähestyä asiaa.
– Painotusluokkia on ympäri kaupunkia, ei ainoastaan keskusta-alueen kouluissa. Näin oppilaat voivat käydä kävellen koulunsa. Se luo eri kaupunginosien välille tasavertaisuutta.
Painotusluokissa ei ole kyse rahasta. Toki koululla on normaalia musiikkiluokkaa enemmän soittimia.
– Soittimet on hankittu vuosien saatossa. Kaikki soittimet ovat luonnollisesti kaikkien koulun oppilaiden käytössä.