top of page

Malttia liikenteessä, turvakuljettajat vetoavat – Robottibussit ovat täällä

Robottiajoneuvot herättävät liikenteessä monia tunteita. Kuskeille hymyillään ja näytellään keskisormea. Kuva: Pekka Ohtokangas

Robottiajoneuvon on tarkoitus kuroa umpeen "se ensimmäinen tai viimeinen maili", joka hieman syrjäisemmillä seuduilla voi olla lähimmälle pysäkille. Kahtakymppiä köröttelevä kottero nostattaa tunteita ja tuntivauhtia teillä, vaikka ne ovat ehtineet olla liikenteessä vasta pienen ajan.

Pekka Ohtokangas

25.1.2023

Hervannassa ja Lintuhytissä ollaan jo totuttu näkemään pieniä, renkailla kulkevia kotteroita. Robottiajoneuvoja on testailtu Hervannan alueella jo useamman tahon toimesta. Nyt yksi näistä hankkeista on edennyt esikaupalliseen vaiheeseen. Robottibussien kyytiin voi nyt nousta kuka tahansa, ilmaiseksi.

Montako palloa ilmassa?

Robottibussin tällaisenaan ei ole tarkoitus olla koko kansan kulkuväline, vaikka se onkin suunnattu kaikille. Tarkoituksena on kuroa umpeen ”se ensimmäinen tai viimeinen maili” mikä voi olla matka kotiovelta lähimmälle ratikka- tai bussipysäkille.
– Robottibusseilla saataisiin kattavampia palveluita kustannustehokkaasti, Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo.
– Kaikki eivät tule tätä käyttämään, mutta uskomme, että näille löytyy käyttäjänsä, Remoted Oy:n toimitusjohtaja Tatu Nieminen sanoo.
Robottibussit kulkevat ilman kuljettajaa, mutta nyt ajoneuvoissa on jatkuvasti mukana turvakuljettaja, jonka rooli on opastaa matkustajia ja tarvittaessa hän voi ajaa ajoneuvoa.
– Robottiajoneuvojen kohdalla kuljettajan roolia mietitään uudelleen. Voisiko kuljettajalla olla enemmän hovimestarimainen rooli, kuljettaja neuvoisi ja auttaisi matkustajia, Nieminen pohtii.
Ajoneuvoja olisi mahdollista valvoa tulevaisuudessa myös etänä, ehkä jo ensi vuonna. Suunnitelmissa on etävalvomokeskus, jossa yksi valvoja voi valvoa useampaa ajoneuvoa yhtäaikaa.
– Kuinka paljon se sitten on, sitä tutkimme. Kuinka monta palloa voi havainnoida ilmassa laskematta niitä, SitoWisen konsultti Pekka Eloranta sanoo.

Herkät ja mielenkiintoiset ajoneuvot

Turvakuljettajat on koulutettu Tampereen aikuiskoulutuskeskuksella. Puolen vuoden koulutukseen on otettu opiskelijoita erilaisista taustoista.
Turvakuljettajien mukaan robottibussit ovat olleet tähän mennessä hyvin mielenkiintoisia.
– Tämä on ollut aika erilainen kokemus, turvakuljettaja Kalle kertoo.
Auvo Techin ja EasyMilen ajoneuvoissa on eroja. Auvo Tech osaa kiertää pieniä esteitä, lumikimpaleita ja sen sellaisia, EasyMile taas pysähtyy esteen kohdatessaan.
– Lumen takia katuparkit ovat siirtyneet lähemmäs ajorataa ja sen takia robottibusseja on siirretty keskemmäs ajorataa. Se on johtanut todella laittomiin oikean puoleisiin ohituksiin, turvakuljettaja Juha kertoo.
Robottibussit kulkevat suhteellisen hitaasti, 20–25 kilometrin tuntivauhtia. Kotteroiden maltillinen vauhti aiheuttaa turhautumista kanssaliikkujoissa.
– Näissä on todella herkät turvajärjestelmät, eli tämä kun ajoneuvo tuntee olevansa vaarassa, niin se todellakin pysähtyy. Jos jalankulkija tulee eteen, niin perässä ajavan kannattaa olla hereillä. Vetoammekin autoilijoihin, että jättäisivät kunnon turvavälit, turvakuljettaja Vesa sanoo.
Turvakuljettajat myös toivovat, ettei autoja pysäköitäisi miten sattuu viistottain katuparkkiin. Ajoneuvoissa on turvavyöpakko ja turvavyöt tulevatkin tarpeeseen, sillä ajoneuvo todella tökkäisee pysähtyessään.

Holtitonta ohittelua

Lyhyen koeajon aikana tavallisena maanantaina robottiajoneuvon ohitti Ahvenisjärventiellä neljä autoa, kolme mutkassa. Koko lyhyen ajon aikana yhteensä kuusi henkilöautoa kiihdytti ja ohitti robottiajoneuvon. Kaikilla paitsi yhdellä kerralla ajoneuvo pysähtyi töksähtäen. Yhden kerran ohittaja jätti tarvittavan turvavälin, vaarantaen tosin omansa ja vastaantulleen hengen tempullaan.
Muuten kyyti on tasaista ja rauhallista. Ehkä vähän liiankin rauhallista. Kyydissä olleet tuumaavat, etteivät ehkä kiireessä nousisi kyytiin.
– Nousin kyytiin ihan testaamismielessä. Olen näistä hyvin kiinnostunut, kyytiin noussut Anja kertoo.
Anja testasi aikaisemmin myös robottiauton, jota koeajettiin aikaisemmin Hervannassa.
– Pieniä eroja näissä on.
Robottibusseja voi nyt kokeilla kuka tahansa. Reitti 1 kulkee Lintuhytti - Hervanta -väliä aina Hervantajärven ratikkapysäkille saakka ja reitti 2 kulkee Hervantakeskusta ympäri.
Esikaupallisessa vaiheessa kyseessä ei ole enää teknologian testaaminen, vaan palvelun hiominen kaupallista toimintaa varten. Mukana ovat Tampereen kaupunki, Nysse, BusinessTampere, VTT ja tamperelainen robottibussioperaattori Remoted Oy.

bottom of page