top of page

Muista auton kausihuolto

Auton kausihuoltoon kuuluvat muun muassa renkaanvaihdot, öljynvaihdot ja renkaiden kunnon tarkastaminen.

Syksy on saapunut, ja niin saapuu myös aika autojen kausihuollolle. Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää, että auto on asianmukaisesti huollettu siten, että sen varustelu on kelien mukainen.

Milla Zuev

11.10.2023

Petteri Hakojärvi, Hervannan Autotarvikkeen omistaja, kertoo syksyn kausihuollon koostuvan useimmiten renkaiden vaihdosta, öljynvaihdoista ja lämmittimien käyttöönotosta.

– Kausihuolloissa auton öljynvaihto menee kilometriajon mukaan – milloin viimeksi öljynvaihto on tehty. Jos tämä osuu syksylle, niin täytyy muistaa, että polttoainesuodatin kerää kosteutta. Tämä on hyvä välillä vaihtaa, ja se jää monelta vaihtamatta. Muut muistettavat suodattimet ovat ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja öljysuodatin, Hakojärvi selittää.

Renkaidenvaihdolle ei nykyisin ole olemassa tiettyä päivämäärää, jolloin uuden kauden renkaat tulee olla vaihdettuna autoon, vaan tämä menee säiden mukaan.

– Nyt on jo yöpakkasia ja mustaa jäätä voi olla öisin ajaessa. Kitkarenkaita voi jo alkaa vaihtaa tähän aikaan vuodesta, Hakojärvi kertoo.

Renkaanvaihdon yhteydessä on syytä tarkistaa myös ajoneuvon jarrut: ovatko jarrupalat ja jarrulevyt kunnossa.

– Nastarenkaat on autoon syytä vaihtaa, kun alkaa näyttää siltä, että lumi on tulossa, Hakojärvi jatkaa.
Talviautoilussa saa Hakojärven mukaan olla ylipäätään tarkempana kuin kesäautoilussa. Lohkolämmittimiä ja Webastoja kannattaa talvella käyttää. Moottorilämmittimien käytön aloitusta suositellaan silloin, kun lämpömittari näyttää neljää plusastetta.

Renkaidenvaihdon yhteydessä kannattaa huomioida myös mahdollinen vanteiden vaihto ja se, ovatko renkaat vielä ajokuntoiset.

Osa huolloista on mahdollista tehdä itse, mutta ammattilaisellakaan huollot eivät tule turhan hintaviksi.
– Huoltojen tekemiseen tulee kuitenkin olla olemassa paikat ja välineet. Jäteöljyjen ja suodattimien käsittely tulee olla hallussa, jos auton aikoo huoltaa itse. Nykyautoissa myös huoltovälit täytyy nollata, ja tähän on oltava olemassa laitteet, Hakojärvi päättää.

bottom of page