Muraalitaidetta tukimuuriin
Taiteilija Terhi Ekebom valittiin tekmään seinämaalaus Aasiantanhuan tukimuuriin
Hervannan pohjoisakselille on rakenteilla itä-länsisuunnassa kulkeva esteetön kävelyn ja pyöräilyn reitti, Aasiantanhua. Se alkaa Tieteenkadun ja Hepolamminkadun risteyksestä kaukalotukimuurina, joka muutaman mutkan kautta muuttuu Hervannan valtaväylän ylittäväksi kävelyn ja pyöräilyn Aasiansillaksi.
Valtaväylän puoleinen tukimuuri saa kesän aikana kylkeensä taiteilija Terhi Ekebomin maalaamaa muraalitaidetta. Maalausurakka alkaa kesäkuun viikolla 24.
Sirpa Koivu
14.6.2023
Maalaustyöt heinäkuussa
Tampereen taidemuseon työryhmä kutsui Terhi Ekebomin Hervannan muraalien toteuttajaksi.
– En tiennyt etukäteen, että olen ehdolla. He olivat tutustuneet useiden taiteilijoiden portfolioihin ja valinneet minut töideni pohjalta sopivimmaksi tähän tehtävään.
Muraalin pohjamaalaus on jo tehty. Teoksen luonnostelu lemmikinsiniselle pohjalle alkaa viikolla 24. Tukimuuria maalataan sitten koko heinäkuun ajan.
– Maalaukseen toivottiin ymmärrettävästi jotain Aasiaan ja jotain Hervantaan liittyvää, Ekebom kertoo.
– Tutustuin Hervantaan käynneilläni, keskustelin asukkaiden kanssa alueen parhaista paikoista. Lisäksi koululaiset vastasivat Hervantaa koskeviin kysymyksiini.
Kallioiden kaarimuodot
Ekebomin lähestyy aihetta aikajanamaisesti luonnon kautta, eli Hervannan erämaasta, 70-luvulla alkaneesta rakentamisesta kohti nykyistä luontoa järvineen ja metsineen.
Maalaukseen tulee tunnistettavia kohteita, esimerkiksi vesitorni ja sen rinnalle kantarelli, jota tornin sanotaan muistuttavan. Kalliot, korkeuserot, keskusakselin rakennukset, kaikenlaiset reitit ja sillat kaarimuotoineen ovat olleet lähtökohtana Ekebomin maalauksessa. Myös tiili on toiminut työn innoittajana.
Koko valtavaa monimuotoista Aasiaa ei teokseen ole tarkoitus toistaa. Ekebom poimi pienen otoksen siitä, mitä Eurooppa on saanut Aasialta eli keramiikan ja posliininmaalauksen, josta sinivalkoinen väri tulee teokseen.
Julkinen taide innostaa
Terhi Ekebom sai vastikään kunniamaininnan Kirsi-Maria Raunion kanssa Mikkelin kuvitustriennalessa heidän yhdessä toteuttamastaan Lahden Matkailukeskuksen seinämaalauksesta. Puoli kilometriä pitkän maalauksen tekemisessä osallistettiin myös kaupungin nuoria.
_ Tavoiteltiin vastakohtaa kaupunkilaisten kokemalle likaiselle ja pelottavalle paikalle. Luotiin seinällinen raikkautta, valoisuutta ja turvallisuutta. Työ sai nimekseen Virtaava liike - matkalla uusiin ajatuksiin, Ekebom kertoo.
– Julkisen taiteen tekeminen on ihanaa. Saa pohtia tehtävää eri puolilta, se on innostavaa. Maalaus on viesti, ja on hienoa saada olla mukana luomassa viestejä ihmisten kulkureiteille.
Seinämaalauksien lisäksi Ekebom tekee kuvituksia, sarjakuvia, erilaisia julkisia taideteoksia ja vapaata taidetta.
Valmista ensi keväänä
Sillat ovat vielä keskeneräiset, niiden pohjoisakselin puoleiset päät ovat ”ilmassa”. Siltojen on tarkoitus jatkua Hartelan uudisrakennusten parkkihallien kattojen kautta länteen Insinöörinkadun varren uusille aukioille.
Parkkihallien rakentaminen on myöhässä, ja työt pääsevät alkamaan vasta loppusyksystä. Näillä näkymin reitti saadaan avattua ensi keväänä.
Sillat on rakennettu kiinni ja osaksi ympäristönsä vanhoja ja uusia asuinrakennuksia. Rakennusten ikkunoiden läheisyys onkin otettu huomioon siltojen ulkonäössä ja valaistussuunnittelussa.
Aasiansillalle istuimia
Aasiansillan reitti on esteetön ja sen nousukaltevuus on enimmillään 5 prosenttia. Sillan ja samalla koko reitin kokonaisleveys on 6 metriä. Reitillä on eroteltu väylät erikseen kävelylle ja pyöräilylle.
Kävelijöiden puolelle nousun kaarteisiin rakennetaan istuimia levähdyspaikoiksi.
Sillan valaistuksena on kaidejuoksuihin upotetut ledinauhat, jotka valaisevat alaspäin kohti sillan kantta eivätkä häiritse ympäröiviä rakennuksia tai häikäise sillan ali kulkevaa liikennettä.
Afrikansillassa värikkyyttä
Afrikansillan kautta kulkee jalankulku- ja pyörätieyhteys Insinöörinkadulta Afrikanpihan ja Tutkijanpolun kautta Tieteenkadulle.
Tutkijanpolku alkaa 5 metriä leveänä Tieteenkadun varresta ja etenee kohti länttä. Valtaväylää ylittäessään Afrikansilta levenee 10 metriseksi ja muuttuu osaksi tien länsipuolen uudisrakennusten keskelle rakennettavaa piha-aluetta.
Afrikansillan erikoisuus ovat sen länsipäähän huomattavasti levenevä kansirakenne sekä värikkäät erikoiskaiteet. Silta valaistaan korotettujen kaidepilareiden väliin jännitettyjen vaijerien ja riippuvalaisimien avulla. Valokaton valaisimet on suunnattu alaspäin kohti sillan kantta, eivätkä ne häikäise sillan viereisiä rakennuksia.