Raitiotien ajojohtimien asennus sekä kaikki raitiotietyöt valmiit Kalevassa ja Hervannassa

10.3.2021

Raitiotieallianssi on saanut valmiiksi ajojohtimien asennustyöt Taysin alueella sekä Etelä-Hervannassa.
- Ajojohdinasennusten päättymisen myötä kaikki Kalevan ja Hervannan raitiotietyöt ovat nyt valmiit. Maaliskuun puolivälissä näillä uusilla alueilla aloitetaan myös ratainfran testaus vaunukalustolla, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo.
Kalevan viimeiset ajojohdinasennukset tehtiin alkuvuonna Teiskontieltä Kekkosentien ylittävälle ratasillalle, Tekunkadulle, Lääkärintielle sekä Taysin alueella sijaitseville raitiopysäkeille eli Taysin ja Kaupin kampuksen pysäkeille. Hervannassa viimeiset ajojohdinasennukset tehtiin Insinöörinkadulla Atomipolulta lähtien Tohtorinpuistoon ja sieltä edelleen Makkarajärvenkadulle ja Hervantajärven päätepysäkille. Ajojohtimien asennus on raitiotien rakentamisen viimeisimpiä työvaiheita. Raitiotien ensimmäiset ajojohdinasennukset tehtiin Itsenäisyydenkadulla vuoden 2019 tammikuussa. Ajojohdinta raitiotien osalle 1 (keskusta-Hervanta, Tays-Hatanpään valtatie) tulee kaikkiaan noin 35 kilometriä.
Raitiotien rakentaminen sekä Kalevassa että Hervannassa aloitettiin keväällä 2017, ja Hervantaan asennettiin ensimmäiset kiskot jo saman vuoden toukokuussa. Kalevassa isoimpia työkohteita ovat olleet Kekkosentien ylittävä ratasilta, Teiskontie, Sammonkatu ja Sammonaukio, joita rakennettiin useassa eri vaiheessa.
- Raitiotien rakentaminen on edennyt osalla 1 etuajassa, ja töistä on nyt valmiina jo 92 prosenttia. Projektiaikaa on tällä hetkellä kulunut 78 prosenttia.
Parhaillaan työt osalla 1 ovat käynnissä Hatanpään valtatiellä, jossa tehdään vesihuoltotöitä, Otavalankadun tunnelin korjaustöitä, nupukiveystöitä Hämeenkadun liittymässä sekä ajojohtimien asennuksia. Raidetyöt Hatanpään valtatiellä valmistuivat viime syksynä.
- Myös Hatanpään valtatien kaikki raitiotietyöt valmistuvat etuajassa, ja liikenne koko osalla 1 voidaan aloittaa 9. elokuuta. Alkuperäisen aikataulun mukaan raitiotietöiden Hatanpään osuudella piti valmistua vasta tämän vuoden loppuun mennessä, Valjus toteaa.
Katurakennustöitä Hatanpään valtatiellä jatketaan muutamissa kohdissa vielä syksyllä, liikenteen jo käynnistyttyä. Hämeenkadun katurakennustyöt jatkuvat pääsiassa Keskustorin alueella myöhemmin keväällä, ja myös ne saadaan valmiiksi tulevana kesänä, eli vuoden alkuperäistä aikataulua edellä. Raitiotien länsiosan rakentaminen Pyynikintorin ja Santalahden välillä etenee suunnitellusti ja aikataulussa.

Ratikan koeajot laajenevat Taysin alueelle ja Etelä-Hervannan päätepysäkille

Tampereen Ratikka liikkuu ensimmäistä kertaa Kalevassa Tampereen yliopistollisen sairaalan, Taysin, alueella sekä Hervannassa Insinöörinkadun ja Makkarajärvenkadun välillä 15. maaliskuuta alkaen. Raitiotiejärjestelmän testaukset kestävät alueilla 26. maaliskuuta saakka, ja testejä tehdään myös useammalla vaunulla yhtä aikaa. Tampereen Ratikan koe- ja koulutusajoja jatketaan samaan aikaan normaalisti jo käyttöönotetuilla alueilla. Niitä tehdään tällä hetkellä arkisin noin klo 8 ja 16 välillä. Ajopäivät tulevat pitenemään kevään aikana, kunnes liikennöinti aloitetaan elokuussa.
Tampereen Ratikan koeajot ulottuvat maanantaina 15. maaliskuuta ensimmäistä kertaa Taysin alueelle ja Etelä-Hervantaan Makkarajärvenkadulle.
Koeajoalueilla liikutaan ensin hitaalla, noin viiden kilometrin tuntinopeudella, ja liikenteen sujumista turvataan liikenteenohjaajilla. Tiistaina 16. maaliskuuta ovat vuorossa liikennöintinopeuden mukaiset koeajot, jolloin Ratikan nopeus vaihtelee välillä 20-40 km/h.
Ratikka liikkuu Kalevan koeajoissa Teiskontietä Kaupinkadun liittymästä Tekunkadulle ja sieltä Kuntokadun liittymän kautta Lääkärintielle. Hervannassa koeajo-osuus lähtee Insinöörinkadulta Atomipolulta ja etenee Arkkitehdinkadun ja edelleen Tohtorinpuiston kautta Makkarajärvenkadulle ja Hervantajärven päätepysäkille.
Ajantasaisen tiedon koeajojen etenemisestä saa Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavista. Viikolta 12 eli 22. maaliskuuta lähtien Tampereen Ratikan testit ja koulutusajot laajenevat Taysin ja Etelä-Hervannan alueille.