top of page

Ratikan raiteiden kirskuminen on häiritsevää, mutta yleistä

Tampereen Ratikan HSG-kiskojenhiontavaunu. Kuva: Antti Uotila.

Ratikan raiteiden kirskuminen on aiheuttanut monissa ihmetystä ja ärsytystäkin ympäri Tamperetta, myös Hervannassa. Etenkin keväällä ja kesällä ratikan raiteille syntyy epäpuhtauksia esimerkiksi katupölystä ja muusta liasta, mikä pahentaa kirskumista. Esimerkiksi Makkarajärven ratikkapysäkin läheisyydessä kirskumista on havaittu runsaastikin. Kyseessä ei kuitenkaan ole tavaton tai vain Tampereen Ratikkaan liittyvä asia, vaan kirskuminen liittyy periaatteessa mihin tahansa raideliikenteeseeen.

Milla Zuev

26.6.2024

Ratapäällikkö Antti Uotila Tampereen Raitiotie Oy:ltä kertoo, että koska raitiovaunut kulkevat teräskiskoilla ja teräspyörillä, ääntä syntyy väkisinkin, kun teräs osuu terästä vasten.

– Tämä on sinänsä kiskoliikenteen ominaisuus, että enemmän tai vähemmän ääntä syntyy. Poikkeuksellinen ilmiö se ei ole, vaan raideliikenteen ominaisuus.

Uotila muistuttaa myös, että ratikka on hyvin uusi kulkuneuvo Tampereella.

– Tietysti äänen suuruudesta on kiinni, mikä koetaan häiritseväksi kirskumiseksi. Kaikki kokevat tämän eri tavoilla. Äänenvoimakkuus vaihtelee huomattavasti – esimerkiksi kaarrekirskuntaa tapahtuu tietyissä kaarteissa, ja näistä saammekin palautetta, Uotila sanoo.

Koska ratikka on uusi liikkumismuoto, kaikkiin sen aiheuttamiin ääniin ei välttämättä kaupungissamme ole samalla tavalla totuttu kuin Helsingissä, missä on maamme toinen raitiovaunutieverkosto. Mahdollisesti kyseessä on siis myös tottumiskysymys.

Kesäaika pahentaa

Uotila muistuttaa, että kesällä ja keväällä ihmiset pitävät useammin ikkunoita auki ulos, jolloin raideliikenteen kirskunta totta kai kantautuu helposti sisälle saakka. Saadut palautteet ratikan aiheuttamista häiritsevistä äänistä painottuvatkin kesään ja kevääseen.

– Talvella ja kosteilla keleillä kirskunta ei ole suurta. Kesällä ja keväällä epäpuhtaudet vaikuttavat asiaan, sekä kesällä myös liikutaan enemmän ulkona, Uotila sanoo.

Uotilan mukaan myös Hervannasta tulee palautetta, ja Makkarajärventien pysäkki on yksi niistä, joista palautetta tulee.

– Makkarajärventiellä on sellainen ratageometria, kun noustaan Ruskontieltä Makkarajärventielle. Siinä kyllä ilmenee kirskuntaa, Uotila sanoo.

Palautteissa Hervanta ei Uotilan mukaan kuitenkaan millään lailla korostu, vaan palautetta ratikan kirskumisesta tulee aivan kaikkialta raitiotien varrelta, missä on asutusta.

Kiskojen hionta auttaa

Ratikan raiteiden kirskumista on mahdollista vähentää kiskojen hionnalla. Tampereen Raitiotie Oy:llä on tätä varten olemassa kone, jollaista ei ole muualla Suomessa käytössä, eli HSG-kiskojenhiontavaunu.

– Kiskojen hionta on toimenpide, jolla kirskumista on yritetty vähentää ja yritetään edelleen. Kiskon pinnan epätasaisuudet vaikuttavat kirskuvaan ääneen ja mitä tasaisempi kiskon pinta on, sitä paremmin pyörät kulkevat niitä pitkin. Myös kaarrekirskuntaa saadaan pois tällä tavalla, Uotila sanoo.

Laitetta käytetään Uotilan mukaan toki muuhunkin kiskojen kunnossapitoon, ja hoidolla on kiskojen elinkaarta pidentävä vaikutus.

Suomessa ei vastaavaa

Uotilan mukaan on totta, että Suomessa ei ole toista vastaavaa kiskojenhiontalaitetta, mutta toisaalta raitiotieliikennettä on suomalaisista kaupungeista Tampereen lisäksi ainoastaan Helsingissä.

– Helsingissä ei ole vastaavaa konetta vaan siellä kiskojen hionta on hieman eri tyylistä. Tämä on siis Suomessa harvinainen kone, mutta meillä ei ole monia raitiotiejärjestelmiä ylipäätään. Euroopassa kiskojenhionta puolestaan on aivan tavallinen toimenpide, Uotila sanoo.

Palautetta kannattaa antaa

Uotila muistuttaa, että esimerkiksi kiskojen kirskumisesta ja ratikasta yleisesti saa aina antaa palautetta.

– Toivomme, että ihmiset ovat aktiivisia. Pyrimme aina vähentämään häiriöitä. Ihmisiä palvellaksemme me täällä olemme. Pyrimme tekemään mahdollisimman miellyttävää järjestelmää käyttäjille ja kaikkien alueiden asukkaille, Uotila päättää.

bottom of page