top of page

Ratikka testaa tiheämpää vuoroväliä kolmoslinjalla

Tampereen Ratikka järjesti ruuhkatestin 30.3.2023. Kuva: Wille Nyyssönen/ Tampereen Raitiotie Oy

Ratikan tiheämpää vuoroväliä ruuhkapiikkien tasaamiseksi testataan 22.-25. toukokuuta linjalla 3. Liikenteessä on silloin 10 vaunua, kun normaalisti niitä on kahdeksan.
Testin aikana linja 3 liikennöi kuuden minuutin välein iltapäivällä noin kello 14–18. Aikataulut päivitetään reittioppaaseen, mutta testin ajaksi ei tehdä uusia pysäkkijulisteita.
Testaus on tehtävä nyt, koska seuraavan kerran kuljettajia ja kalustoa on käytössä riittävästi vasta vuonna 2025. Santalahden rataosuuden liikenteeseen on varattu jo muutama vaunu, joita voidaan kokeilun ajan käyttää.
Vuorovälikokeilun avulla tutkitaan tiheämmän liikennöinnin vaikutusta esimerkiksi liikennevalo- ja sähköratajärjestelmiin sekä muuhun liikenteeseen. Testillä haetaan kokemuksia myös tiheämmän vuorovälin vaikutuksesta matkustajamääriin.

17.5.2023

Lisävuoroja vasta 2025

Matkustajat ovatkin jo toivoneet lisävuoroja epämukaville ruuhkamatkoille Hervannan ratikassa. Lisävuoroja on kyllä tulossa, mutta ei aivan heti.
Helpotusta ruuhkiin on luvassa aikaisintaan vuoden 2025 alussa, kun ratikka alkaa ajaa Lentävänniemeen. Silloin Hervantaan ajavan ratikan vuoroväliä pystytään tihentämään nykyisestä seitsemästä ja puolesta minuutista kuuteen minuuttiin.
Tällä hetkellä nopeampaa liikenteen tihentämistä vaikeuttaa vaunujen määrä. Lisävuoroihin tarvittaisiin yksinkertaisesti lisää ratikoita. Vuodenvaihteessa 2024–2025 niitä on käytössä tarpeeksi.
Vuoden 2025 alussa kolmosen ratikkalinjan päätepysäkki vaihtuu kaupungissa Sorin aukioksi.

Lippulaitteet selvemmin näkyviin

Maaliskuun lopussa järjestetyssä Tampereen Ratikan ruuhkatestissä etsittiin keinoja sujuvuuden lisäämiseksi ratikkaan noustessa. Testivaunussa lippulaite oli sijoitettu myös vaunun päätyovelle.
– Ruuhkatilanteissa pääsy keskiovien läheisyydessä sijaitseville lippulaitteille vaikeutuu, kun asiakkaat jäävät lipun leimauksen jälkeen seisomaan lippulaitteen eteen, ruuhkatestin järjestämiseen osallistunut Nyssen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen kertoo.
– Tällöin takana tulevat jäävät helposti jonoon odottamaan vuoroaan samalle lippulaitteelle.
Testissä selvisi, että lippulaitteiden lukumäärästä huolimatta asiakasvirta ei jakaudu tasaisesti eri lippulaitteille eikä toisen lippulaitteen havaitseminen välttämättä ruuhkatilanteessa ole helppoa.
– Saimme testaajilta käyttökelpoisia ideoita, Salkonen kiittää.
– Lippulaitteen kohta voisi olla merkittynä huomiota herättävästi esimerkiksi kirkkaanvärisellä opastemerkinnällä tai merkkivalolla. Tärkeää olisi myös opastaa asiakkaat siirtymään pois lippulaitteelta heti lipun leimaamisen jälkeen.
Ruuhkatestin tuloksia hyödynnetään viestinnän suunnittelussa ja ne käydään läpi myös ratikkavaunujen kehitystä ratkovassa työryhmässä.

bottom of page