Ratikka testasi ruuhkassa matkustuksen sujumista
Tampereen Ratikan ruuhkatesti järjestettiin Hervannassa 30.3.2023. Kuva: Wille Nyyssönen
Tampereen Ratikka järjesti torstaina 30. maaliskuuta Hervannassa testin, jossa tutkittiin, kuinka matkustaminen sujuu ruuhka-aikana.
Ruuhkatestin matkustajina toimi Tampereen yliopiston opiskelijoita sekä Nyssen testilaboratorio NysseLabin asiakkaita.
Enimmillään Tampereen Ratikan vaunuihin mahtuu 264 matkustajaa. Testissä oli mukana noin 120 matkustajaa ja ruuhkatilanne toteutettiin sulkemalla yksi vaunun kolmesta moduulista. Matkustajat osallistuivat kolmelle testimatkalle, joista kussakin keskityttiin keräämään erilaisia tietoja.
HerSa
5.4.2023
Lippulaitteiden käytöstä tietoa
Nysse keräsi testin avulla tietoa siitä, kuinka helpottaa vaunun lippulaitteiden käyttöä silloin, kun vaunu on todella täynnä.
– Testin ajaksi myös vaunun päätyoville asennettiin lippulaitteet, jotta pääsimme havainnoimaan todellisessa ruuhkatilanteessa, miten laitteiden lisääminen vaunuun vaikuttaa leimauksen onnistumiseen, Nyssen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen selventää.
Lippulaitteiden sijoittamista päätyoville on toivottu, koska ruuhka-aikana kaikki matkustajat eivät pääse leimaaman lippujaan keskioville.
Älykästä matkustajalaskentaa
Testissä tutkittiin myös tekoälyyn perustuvan matkustajalaskennan tarkkuutta erikoistilanteessa, jossa raitiovaunu täyttyy hyvin nopeasti matkustajista.
– Älykäs laskentajärjestelmä laskee matkustajien määrän kussakin vaunumoduulissa pysäkkien välillä sekä kultakin pysäkiltä sisään nousseiden ja poistuneiden matkustajien määrän, Škodan R&D Manager/ Digital Services Raine Moilanen valottaa.
– Järjestelmän tavoitteena on mahdollistaa mahdollisimman tarkka matkustajavirtojen seuraaminen ja ennustaminen.
Järjestelmä voisi vastaisuudessa kertoa myös matkustajille siitä, kuinka täysiä vaunut ovat.
VTT keräsi sekä videomateriaalia raitiovaunusta että matkustajakokemustietoa kyselytutkimuksien osana.
– VTT:n tavoitteena on kehittää ja evaluoida oikeassa ympäristössä erilaisia menetelmiä ihmisen käyttäytymisen ja kokemuksen etämittaamiseen ja miten tuotettua tietoa voitaisiin hyödyntää matkustajakokemuksen parantamiseksi, kertoo erikoistutkija Sari Järvinen VTT:ltä.
Testien onnistumisen varmistamiseksi testistä ei tiedotettu etukäteen.