Ti-Ti Nallen koulu pistää tamperelaiset musisoimaan

Ti-Ti Nallen luovassa musiikki- ja esiintymiskoulussa tärkeintä on se, että saa iloa musiikista ja pystyy tuottamaan iloa myös muille.

Riitta Korpelan luomat nallehahmot ovat seikkailleet erityisesti lapsiperheiden arjessa jo yli 30 vuoden ajan. Nyt niitä voi nähdä jälleen eri puolella Tamperetta, kun kolmessa Norlandia päiväkodissa ja Laikussa aloittaa Korpelan luomaan musiikkipedagogiikkaan perustuva Ti-Ti Nallen luova musiikki- ja esiintymiskoulu.
Luvassa on muun muassa muskareita, tanssikarusellia, balettia ja akrobatiaa sekä ukulele- ja rumputunteja lapsille ja perheille.
– Opettelemme myös esiintymistä. Ei tietenkään ole tarkoitus, että kaikista tulee esiintyjiä. Lähinnä rohkaisemme osallistujia tuomaan oman näkemyksensä julki ja mietimme millä tavoilla sen voi tuoda esiin, Korpela kuvailee.
Myöhemmin syksyllä hänen on tarkoitus perustaa ryhmiä myös ikäihmisille, sillä Nallejen ystävissä on paljon myös heitä. Ikäihmisille tarkoitettu opetus tulee tapahtumaan palvelutaloissa.
– Soitamme heille esimerkiksi heidän lapsuudenaikaista musiikkia, toteutamme yhdessä omaa musiikkia, soittoa ja ennen kaikkea tärkeää yhdessäoloa, jossa jokainen on yhtä tärkeä. Myös on tarkoitus yhdistää lapsia ja ikäihmisiä ja harrastaa liikuntaa.

Suvi Roselli

31.8.2022

Ti-Ti Nalle syntyi Sibelius Akatemiassa

Korpelan luoma musiikkipedagogiikka ja ajatus Ti-Ti Nallesta syntyi hänellä varhaisessa vaiheessa, jo silloin kun hän vielä opiskeli Sibelius Akatemiassa yli 30 vuotta sitten.
– Tilanne oli se, että minulle tuotiin toistakymmentä lasta eteen ja tunteja arvioitiin. Halusin luoda minun ja lasten välille kommunikoinnin välineen, joten pyysin äitiäni virkkaamaan minulle pienen nallen. Huomasin heti sen mahdin. Vaikka nalle oli kotikutoinen, sain sen avulla välitettyä musiikkiin liittyviä asioita ja muitakin asioita paljon paremmin lapsille, Korpela kertoo.
Alussa oli pelkästään Ti-Ti Nalle, mutta sittemmin nalleperhe on kasvattanut siitä kokoaan. Jokaisen nallen nimi liittyy musiikin teoriaan.
– Ti-Ti on kaksi kahdeksasosanuottia ja Tau Nalle on tauko eli Z. Ti-Ri Vauvan nimi puolestaan tulee kaksi kuudestoistanuotista ja Trioli tarkoittaa kolmea yhtä pitkää rytmiä. Äiti ja Isänalle kulkevat neljäsosanuotein ja isovanhemmat koko- tai puolinuotein. Näiden lisäksi Nalleperheen Hirsimetsässä seikkailee yli 40 muuta hahmoa. Luon niiden kautta erityyppisiä musiikin maailmoja.

Vahvoja ja itsenäisiä ihmisiä

Korpela on erittäin tyytyväinen alkavaan yhteistyöhön Norlandian kanssa, koska hänen mukaan Nalleperhe ja Norlandia päiväkodit jakavat samanlaiset arvot.
– Yksi niistä on toisten ihmisten arvostaminen ja se, että yritetään ottaa kaikki yksilönä huomioon, vaikka elämmekin kiireisessä yhteiskunnassa.
Korpela haluaa kasvattaa pedagogiikkansa avulla lapsista ja kaikista Ti-Ti Nallen kouluun osallistuvista vahvoja ja itsenäisiä ihmisiä.
– Tärkeintä on se, että kaikki saavat onnistumisen elämyksiä, kun he pystyvät tuottamaan esimerkiksi musiikkia ukulelella tai rytmiä rytmikapuloilla. Mitä nuorempi lapsi on kyseessä, sitä tärkeämpää on, että innostus säilyy. Musiikin teoria tulee kuvioihin mukaan sitten vasta myöhemmin. On tärkeää, että lapsi saa musiikista iloa ja pystyy tuottamaan iloa myös muille.
Musiikki on Korpelan mukaan todella rauhoittavaa ja terapeuttista ihmiselle.
– Jos Ti-Ti Nalle ei olisi vienyt minua mukanaan, niin olisin varmastikin lähtenyt lukemaan musiikin terapeuttisista vaikutuksista, Korpela arvelee.
Musiikki myös yhdistää ihmisiä kielestä ja kulttuurista riippumatta.
– Olemme paljon esiintymässä laivoilla ja siellä on paljon esimerkiksi ruotsalaisia lapsia, jotka nauttivat täysillä musiikista, vaikka eivät ymmärrä kieltä.