Tredun Herkku on oppimispaikka
Tredun Herkun leipomosta oli kahvilan myyntiin saatu ikisuosittuja voisilmäpullia ja munkkeja. Tuotteita myymässä olivat Venla Salo, Irynä Shaposhnikova, Olga Vardosanidze ja Katerynä Nikitina. Kuva: Sirpa Koivu
Hepolamminkadun henkilöstön ja opiskelijoiden pyörittämä Tredun Herkku -kahvila avattiin hyväntuulisessa ja hyväntuoksuisessa tilaisuudessa.
Sirpa Koivu
11.9.2024
Avajaisten toiminta levittäytyi myös piha-alueelle, jossa oli talon oman gelaton myyntipiste. Lisäksi sinne oli pystytetty muiden opiskelualojen esittelypisteitä.
Peremmällä rekan kylki oli avoinna päivän livemusaa varten. Juhlayleisöä viihdyttivät media-alan henkilöstön bändi, Mediavahinko ja joukko lahjakkaita opiskelijoita kitaransa kanssa Antton Virtanen ja kitaransa kanssa laulaja-lauluntekijä Shalom Kashamura. Lavalla nähtiin myös laulaja Ana Vainio.
– Tredun Herkku on kohtaamispaikka, paikka, jossa tavata ystäviä osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo summasi avajaispuheenvuorossaan.
Nimi ja ulkoasu uudistuivat
Aiemmin Tredun kahvila toimi Tampereen Voimian alaisuudessa. Jo silloin oppilaitoksen elintarvikelinjalla valmistettuja tuotteita myytiin siellä, usein valmiiksi pakattuina.
Koska kahvila ei ollut Voimian ydintoimintoja, mutta Tredulla oli halu ottaa se hallintaansa, siirtoa ryhdyttiin järjestelemään jo viime vuoden puolella. Tavoitteena oli hyödyntää kahvilaa paremmin osana elintarvikealan opintoja.
– Koko kevät siirtoa on valmisteltu. Tänä syksynä kahvila siirtyi Tredun oppimisympäristöön, siten että opiskelijat ja opetushenkilökunta vastaavat yhdessä siitä, kertoo Janne Pietiläinen, joka on kampusvastaava ja elintarvikealan koulutuspäällikkö.
– Kovasti on uurastettu. Muiden Tredun kampusten mallia ja kokemuksia hyödynnettiin. Kahvilan toimintoihin palkattiin uusia ammatillisia ohjaajia ja muun muassa kahvilan ulkoasua uudistettiin. Nimeksi valikoitui Tredun Herkku, koska se on linjassa Santalahdentien hyvinvointipalveluja tarjoavan Tredun Helmen kanssa, Pietiläinen jatkaa.
Aitoa asiakaspalvelua oppimassa
Pietilä kertoo jo tulleen positiivista palautetta tuotevalikoiman monipuolistamisesta ja tuoremyynnin lisäämisestä.
– Tämän uuden toimintamallin suunnittelu on ollut iso juttu. Vielä on paljon pohdittavaa. Miettiä, miten järjestää ja pyörittää koko tuotanto sujuvasti valmistuksesta myyntiin, hän summaa.
Tuotannon opinnollistaminen merkitsee sitä, että opiskelija näkee käytännössä koko valmistusprosessin myyntiin saakka. Kaikki siihen liittyvät yksityiskohdat raaka-aineiden hankinnasta myyntitiskille hinnoitteluun ja asiakaspalveluun.
Kun opiskelija on ollut mukaan tuotannon erivaiheissa, hän osaa kassalla kertoa asiakkaalle, mistä ja miten tuote on tehty. Pietiläisen mukaan hän oppii siinä aitoa asiakaspalvelua, mikä on asiakkaalle tärkeää. Kahvilassa työskentelevä oppii myös tuotteiden esille laittoa ja hinnoittelua ohjaajien johdolla.
Jauhoja tarvitaan säkeittäin
Kahvilan toiminta ei ole oppilaitoksen ydinprosessia, mutta hyöty on ilmiselvä opiskelijan näkökulmasta. Se tuo opintoihin mielekkyyttä.
– Tuotantolinjoilla tehdään suuria määriä tuotteita, ne täytyy saada ymmärrettävästi hyödynnettyä. Emmekä me osta jauhoja kilon pusseissa vaan säkeittäin. Niin jauhojen kuin muidenkin raaka-aineiden oikeiden määrien hankinta on tärkeä osa valmistuksen alkupäätä, hän toteaa.
– Laadun varmistaa opetus- ja ohjaushenkilökunta. Meillähän on tavoitteena kouluttaa ammattilaisia elintarvikealan tehtaisiin ja leipomoihin. Rohkaisemme myös yrittäjyyteen, käytännön työstä saakin hyvän pohjan oman yrityksen suunnitteluun.
Munkkien ja kahvin suosio kestää
Tredun elintarviketuotanto ei kilpaile markkinoilla eikä tuotteilla tehdä voittoa. Keskeiset asiakkaat ovat paikalla, sillä tuotanto palvelee talon omaa henkilökuntaa ja lukion väkeä. Hinnoittelussa huomioidaankin asiakaskunta, myös aukioloajat palvelevat oppilaitosta.
– Tässä vieressähän ovat myös Hervannan ja Lukonmäen asukkaat, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita. Toivotaan, että hekin löytävät kahvilamme.
Opintojen jaksotus vaikuttaa siihen, mitä tuotteita on milloinkin saatavilla. Kaikki valmistettu menee suoramyyntiin. Kahvilassa suosittuja ovat kahvi, päivän pullat ja munkit. Tuotteita ostetaan myös kotiin, usein työpäivän päättyessä mukaan haetaan ruoka-annos tai leivonnaisia.