Työmatkat sujuvat pyöräillen talvellakin

Sirpa Koivu

19.1.20200

Tamperelaisten työmatkat sujuvat pyöräillen talvellakin. Seudullisia pyöräilyn pääreittejä eli laatukäytäviä on kymmenen. Ne johtavat keskustasta muun muassa Hervantaan, Kaukajärvelle ja Vuorekseen. Laatukäytävien lisäksi pyöräilyreittiverkostoon kuuluvat pääreitit, aluereitit sekä lähireitit.
Tampereen polkupyöräilijät ry eli TaPo on Tampereen seudun pyöräliikenteen edunvalvoja.
Yhdistyksen puheenjohtaja Heikki Kerppilä ajaa työmatkansa Hervannasta Tampereen keskustaan pyörällä, matkaa karttuu 10 kilometriä.
- Pyöräily alkoi, kun lapset olivat pieniä, ei ollut aikaa muille liikuntamahdollisuuksille. Pikkuhiljaa pyöräilyn alkaessa kulkea juoheammin, jäi matkalla aikaa huomioida myös ympäristöä sekä ajatella ja pohtia keinoja pyöräilyn sujumisen lisäämiseen, Kerppilä kertoo.
Kerppilä hankki netistä tietoa pyöräilystä, pyöräteiden ja liikenteen suunnittelun vaihtoehdoista ja kaavoituksesta. Facebookin kautta hän tutustui TaPon toimintaan ja liittyi mukaan. Yhdistys ottaa muun muassa kantaa katusuunnitelmiin ja kaavoitukseen liittyviin liikennesuunnitelmiin.
Nykyisin työmatkojen pyöräily sujuu Hervannan Baanan ansioista kätevästi talvellakin.
- Se oli yhdistykselle todella tärkeä tavoite, ja olimme aktiivisesti mukana Baanan suunnittelussa ja sen valmistuminen oli ilahduttava asia. Allianssi teki pyörätiet ratikkaprojektin ohessa, Kerppilä kiittelee. – Hallilakin tuntuu nyt olevan paljon lähempänä.
- Pitäisi tietysti olla tyytyväinen, mutta ruokahalu kasvaa. Ajan kuluessa ja muuttuessa on syntynyt uusia tavoitteita ja kehitetty uusia ratkaisuja, jotka entisestään parantaisivat pyöräteitä ja reittejä.
Pyöräily on Kerppilän mielestä ympäristöteko ja mahdollisimman monet pitäisi saada mukaan. Siinä on apua hyvistä pyöräteistä. Työmatkapyöräily lisääntyy vähälumisina talvina ja hyvin kunnossapidetyillä reiteillä jopa 80 prosentilla.
Kerppilän mukaan pyöräily on Tampereella huomioitu hyvin. Hyviä malleja talvipyöräilyn mahdollisuuksien lisäämiseen löytyy Suomesta ja maailmalta, joista hän toivoo otettavan oppia.
- Oulun malli on maailman paras talvipyöräilyyn. Punaisella asfaltilla ajoratojen merkitseminen on tullut Tampereellekin, tosin rajoitetusti.

Hauskoja polkuja ja kuntoa

Talvella pyöräillä voi lumesta ja kelistä riippuen myös maastossa, voi ajaa vaikka pitkin valmiita koiranulkoiluttajien polkuja, jotkut jopa käyvät lumikengillä tamppaamassa polkuja maastoon.
Haasteellista on, miten pääsee paikasta toiseen menemättä ladulle.
- Liikuntana maastopyöräily on monipuolista, siinä käytetään koko kehon lihaksia, ja silmän havaitsemiin tilanteisiin on reagoitava nopeasti. Tällainen liikunta on tarpeellista keski-ikäiselle, jonka ketteryys ja reagointikyky alkavat muuten heikentyä.
Esimerkiksi Suolijärven kävelypolut rannassa, asutuksen lähellä olevat ulkoilupolut, patikointireitit, joissa kova ura, sopivat tavalliselle maastopyörälle. Fatbikella pääsee pehmeämmässäkin maastossa.
- Pyöräilyn yksi parhaista piirteistä on sen monipuolisuus, sitä voi tehdä niin monella eri tapaa. Työmatkapyöräilijä ajaa samoja katuja päivästä toiseen, maasto tarjoaa vaihtelua ja luontokokemuksia. Metsäpoluilla voisi tietysti myös kävellä, mutta pyöräillen pääsee samassa ajassa pidemmälle, jolloin näkee enemmän ja ehtii käydä uusissa paikoissa, Kerppilä kuvailee. - Itselleni paikka tuntuu enemmän kodilta, kun tunnen lähialueen maastot. Toisille tällaisella taas ei tunnu olevan merkitystä, vaan ajetaan siellä, missä on hauskimmat polut.
- Varusteet sään mukaan; kengät, käsineet, kypärä, valot, Kerppilä muistuttaa. - Nastarenkailla pääsee tekemään työmatkat huonommallakin säällä, tavallisella pyörällä ei joka säähän kannata
lähteä.