Väärin pysäköidyt autot työllistävät katutarkastajaa

Auton hinaaminen tulee auton omistajalle kalliiksi. Kuvituskuva.

Tampereella joudutaan joka vuosi hinaamaan 200-300 autoa kaupungin varastolle, koska ne on pysäköity väärin. Osa on pysäköity esimerkiksi suojatien eteen tai jätetty maksamatta maksulliselle paikalle.
Suurin osa TLL 42 §:n perusteella hinattavista ajoneuvoista, jotka eivät ole tosiasiallisessa liikennekäytössä ovat huonokuntoisia hylättyjä autoja, jotka ovat seisseet paikallaan pitkään. Myös käytössä olevia autoja siirretään, jos ne on pysäköity väärin ja erityisesti jos ne on pysäköity vaarallisesti.
Päätökset autojen hinauksesta tekee kaupungin katutarkastaja Esko Nieminen.
– Laitamme tavallisesti autoon siirtokehotuksen. Hinaamisen ajankohta riippuu siitä, kuinka pahalla paikalla auto on. Jos ajoneuvo on keskustassa maksullisella alueella, se siirretään pois huomattavasti nopeammin kuin jos se on jossain syrjemmällä, mutta viimeistään kahden viikon sisällä, olipa auto missä tahansa, Nieminen sanoo.
Ennen siirtämistä Nieminen kartoittaa ajoneuvon tilanteen.
– Selvitän kuinka kauan ajoneuvo on seissyt paikallaan, onko se liikenteeseen soveltumaton, käytetäänkö sitä mahdollisesti varastona, onko se rekisteröimätön tai katsastamaton, onko siitä verot maksamatta ja puuttuuko siitä osia tai ovatko osat huonokuntoisia. Nämä asiat vaikuttavat ajoneuvon siirtopäätökseen.
Tavallisesti auton omistaja pystytään selvittämään, koska suurimmassa osassa autoja on rekisterikilvet paikallaan. Auton siirtäminen tulee omistajalle kalliiksi.
– Perussiirtomaksu on 230 euroa ja siihen tulee vielä varastointi- ja säilytysmaksu päälle.
Kaikkia autoja ei valitettavasti lunasteta lainkaan ja osasta ei saada edes selville omistajaa.
Niemisellä onkin toivomus tamperelaisille.
– Olisi toivottavaa että ajoneuvon omistajat toimittaisivat ajoneuvot itse kierrätykseen.
Hinattua autoa säilytetään kuukauden verran kaupungin varastossa ja jos sitä ei noudeta sieltä siinä ajassa, se menee hävitykseen.

2.11.2022