Vain käteinen puuttuu – Uuden ajan pankkikonttori avattiin Tampereelle

Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen, Aito Säästöpankin liiketoimintajohtaja Heini Piitulainen, toimitusjohtaja Pirkko Ahonen ja Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Karri Alameri ovat ylpeitä uusista toimitiloistaan. Kuva: Pekka Ohtokangas

Aito Säästöpankki muutti Kauppakadulta ja avasi uudet tilansa Hämeenkadulle.
Talouden valmentamon nimellä kulkeva konttori viestii pankkialan muutoksesta.

Pekka Ohtokangas

23.11.2022

Hervannassakin konttoriaan pitävä Aito Säästöpankki avasin uuden konttorin Hämeenkadulle. Miltei 600 neliömetrin konttorissa on panostettu viihtyisyyteen ja monikäyttöisyyteen. Poissa ovat jylhät, kiviset odotussalit. Avoimet, mutta intiimit avokonttorit ovat tätä päivää. Tietenkin asiakkaat tavataan tietoturvan takia suljettujen ovien takana.
Konttori edustaa pirkanmaalaista käsityötä. Aulan infotiskin on tehnyt tamperelainen Puutyöliike Ojanen Oy, arkkitehti- ja sisustussuunnittelusta vastasi tamperelainen Suunnittelemo Oy ja AV-suunnittelusta ja -toteutuksesta taas kangasalalainen AV-Online.
Aito Säästöpankki oli etsinyt uusia tiloja lähempää Tampereen Rautatieasemaa jo tovin, heikoin tuloksin. Sitten samalla hetkellä Kauppakadun tilat menivät kattavaan remonttiin ja ennen ravintola Raxin tilat Hämeenkadulla vapautuivat. Nyt pankki on toiminut uusissa tiloissa vajaan kuukauden.
– Panostimme tiloissa akustiikkaan, valaistukseen, ergonomiaan, viihtyisyyteen ja monikäyttöisyyteen, Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen kertoo.

Tietoa, taitoa ja mielenrauhaa

Aito Säästöpankki kutsuu konttoriaan Talouden valmentamoksi. Nimi viestii pankkialan muutosta. Aito Säästöpankki juhli tänä vuonna 200-vuotisjuhlaansa. Ensimmäisen sadan vuoden aikana ei tapahtunut paljoa edistystä pankkialalla. Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aika onkin sitten otettu jättimäisiä harppauksia. Sulkakynistä on edetty siihen, että miltei jokaisella voi olla pankkikonttori kämmenellään.
Valmentamossa on töissä enemmän ihmisiä, kuin mitä on työpisteitä. Noin neljällekymmenelle työntekijälle on kolmekymmentä työpistettä.
– Meidän työskentelypaikkamme ovat korvamerkitty tiimeittäin. Tiimeissä sovitaan, ketkä ovat etänä ja ketkä paikalla, Ahonen sanoo.
Pankista saa kaikkia palveluita, joita nyt pankilta saattaisi odottaa. Vain käteinen puuttuu.
– Käteistä tarvitaan nykyään todella vähän. Kyseessä on myös turvallisuuskysymys, Ahonen kertoo.
Ahosen mukaan eletyt koronavuodet kiihdyttivät käteisestä poistumista.
– Huoltovarmuus kuitenkin edellyttää, että meillä on valmiudet tarjota käteistä, Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Karri Alameri kertoo.
Tärkeä pankin tarjoama palvelu on neuvonta. Siinä yhdistyvät tieto, taito ja psykologia.
– Kun asiantuntija sanoo asiakkaalle, että kaikki on hyvin, se tarjoaa asiakkaalle mielenrauhaa, Ahonen toteaa.